Social Bookmarking... 3:52 μ.μ.




Μερικοί από τους ορισμούς που σχετίζονται με το Social Bookmarking

Social Bookmarking: Είναι η αποθήκευση bookmarks σε μια δημόσια ιστοσελίδα, κατά την οποία πολύ σημαντική είναι η διαδικασία του tagging, δηλ. η προσθήκη ετικετών στην πηγή (προσθήκη λέξεων- κλειδιών για την περιγραφή του περιεχομένου)
Social bookmarking services είναι τα εργαλεία αποθήκευσης, συλλογές σελιδοδεικτών προς ιστοσελίδες προσωπικής προτίμησης για ατομική χρήση ή διάθεση στην αντίστοιχη κοινότητα χρηστών.

Tags είναι ετικέτες που βάζουμε στις ιστοσελίδες ή γενικά σε κάποιο περιεχόμενο και αφορούν το θέμα της ιστοσελίδας και του περιεχομένου για να μπορούμε να το βρίσκουμε εύκολα. Όταν πατούμε το tag μας εμφανίζει λίστα με τις ιστοσελίδες που έχουν τις ίδιες ετικέτες π.χ. blog εμφανίζει όλες με την ετικέτα blog. Είναι σαν ένα φιλτράρισμα για να βρούμε ιστοσελίδες με σχετικό περιεχόμενο.

Το tagging είναι η διαδικασία προσθήκης ετικετών στην πηγή μας που αφορούν λέξεις που σχετίζονται με κάποια συγκεκριμένα θέματα του περιεχόμενο της ιστοσελίδας . Βάζουμε λέξεις-κλειδιά για να περιγράψουμε το περιεχόμενο της σελίδας μας την οποία αποθικεύσαμε για μελλοντική χρήση.

Το tagging είναι ένας εύκολος διαδικτυακός τρόπος να αποθηκεύουμε τις αγαπημένες μας ιστοσελίδες και γενικά όλες τις ιστοσελίδες που μας ενδιαφέρουν και είναι χρήσιμες για εμάς. Μπορούμε να φτιάχνουμε τα δικά μας tags και collections και να τα μοιραζόμαστε και να τα ανταλλάσσουμε με άλλους. Χάρη στο web 2.0 μπορούμε να δούμε τα tags και τα collections μας από οποιοδήποτε υπολογιστή σε σχέση με το web 1.0 που μας επέτρεπε να βλέπουμε τα “αγαπημένα” (favorites) μας μόνο από τον υπολογιστή στον οποίο τα αποθηκεύσαμε επειδή ήταν αποθηκεμένα στο φυλλομετρητή (browser) εκείνου του υπολογιστή. Όταν προσθέσουμε τα αγαπημένα μας μπορούμε να τα χαρακτηρίσεις με κάποιες λέξεις-κλειδιά (tags) ώστε να μπορούμε να βρίσκουμε εμείς αλλά και οι άλλοι τα tags που αντιστοιχούν σε ιστοσελίδες με παρόμοιο θέμα και περιεχόμενο. Σε αυτή την περίπτωση υπάρχει όμως ένα πρόβλημα... κάποιοι μπορούν να βάλουν εντελώς λανθασμένες ετικέτες (tags) ή να παραλείψουν να βάλουν κάποια αντιπρωσοπευτική και να βάλλουν λιγότερο σημαντικές λέξεις-κλειδιά σχετικές με την ιστοσελίδα. δεις πόσοι άλλοι χρήστες έχουν προσθέσει στα αγαπημένα τους την ίδια σελίδα. Η αποθήκευση των ιστοσελίδων γίνεται με την βοήθεια Meta Data. Οι χρήστες εκτός από την αποθήκευση των ιστοσελίδων, πολλές φορές έχουν και άλλες δυνατότητες, όπως προώθηση των αποθηκεμένων συνδέσμων τους και ταξινόμησή τους σε ομάδες. Τα περισσότερα Social Bookmarking sites, δίνουν την δυνατότητα review (κριτικής) ώστε οι χρήστες να μπορούν να μεταφέρουν και σε άλλους την γνώμη τους. Δίνουν στα μέλη τους τη δυνατότητα να χωρίζουν τις αποθηκεμένες σελίδες σε “δημόσιες” και “ιδιωτικές“ και να επιλέγουν αν θα γίνεται η προσπέλασή τους από τις μηχανές αναζήτησης. Γενικά χρησιμοποιούμε το Social bookmarking για τους εξής λόγους αναγνώριση , οργάνωση, ταξινόμηση με την προσθήκη ετικετών (Tagging), διαμοιρασμός, αναζήτηση και αποθήκευση των αγαπημένων και χρήσιμων ιστοσελίδων. Το Social bookmarking μας προσφέρει καλύτερη οργάνωση της πληροφορίας και κατηγοριοποίηση των πηγών. Δυνατότητα να γνωρίζουμε ποιος έχει δημιουργήσει την διαδικτυακή πρόσβαση σε όλες τις πηγές που έχει επιλέξει. Να βρούμε διάφορες συνδέσεις χρηστών με κοινά ενδιαφέροντα. Δυνατότητα χρηστών να δουν πόσα άτομα χρησιμοποιήσειpέχουν μία ετικέτα και να αναζητηθούν οι πηγές με την ίδια ετικέτα. Ομάδες των οποίων τα μέλη μοιράζονται το ίδιο tag μπορούν να ανεβάζουν εικόνες με παρόμοιο περιεχόμενο.

Γιατί όμως να δημιουργούμε τα tags;

Γιατί μας βοηθούν στην οργάνωση των πηγών. Επειδή υπάρχει έλλειψη μεταδομένων πηγών στις μηχανές αναζήτησης , λόγω της δημιουργίας νέας πληροφορίας-γνώσης και πρόσθεσης του περιεχόμενου της στο tag, ευκολότερη αναζήτηση των πληροφοριών από τους χρηστών. Για κοινωνικούς λόγους και επειδή είναι επικοινωνιακή η φύση του tagging λόγω του ότι εκφράσουν με αυτό το μέσο τις απόψεις τους και τις συγκεκριμένες ιδιότητες των αντικειμένων οι χρήστες.

Social bookmarking Υπηρεσίες vs Παραδοσιακές μηχανές Αναζήτησης

Σύμφωνα με έρευνα το 70-80% όλων των πληροφοριακών ερωτημάτων στο διαδίκτυο γίνεται μέσω των παραδοσιακών μηχανών αναζήτησης (π.χ. Google, Yαhoo).
Το Social bookmarking μας προσφέρει την δυνατότητα να βρίσκουμε αυτόματα τις πληροφορίες και να τις παρέχουμε σε ένα μεγάλο ποσοστό χρηστών. Μπορούμε να βρίσκουμε αυτόματα τις πληροφορίες και να τις παρέχουμε και σε πολλούς άλλους χρήστες ανεξαρτήτως τόπου και χρόνου .Όμως μόνο το 20-45% των αποτελεσμάτων στο Social bookmarking είναι σχετικά και πολλές φορές η ποιότητα των αποτελεσμάτων είναι αρκετά χαμηλή.
Από την μία πλευρά οι υπηρεσίες Social bookmarking μας προσφέρουν ένα βοηθητικό τρόπο για να βρούμε κάποιες πληροφορίες που χρειαζόμαστε αφού οι άλλοι χρήστες βάζουν ετικέτες σχετικές με το περιεχόμενο. Όμως από την άλλη μπορούν να υπάρχουν πάρα πολλές σχετικές ή ακόμα και άσχετες ετικέτες για κάποιο θέμα με αποτέλεσμα να μην βρίσκουμε όλες τις διαθέσιμες πηγές μέσω του Social bookmarking. Social bookmarking services λειτουργούν συμπληρωματικά, δεν απειλούν την ύπαρξη και την λειτουργία τους (φιλτράρισμα πληροφορίας) και δεν μπορούν να τα αντικαταστήσουν πλήρως αφού δεν περιέχουν τόσο μεγάλο όγκο πληροφοριών όπως οι μηχανές αναζήτησης.


Jumptags - Beyond Social Bookmarking



To Jumptags ξεκίνησε σε beta μορφή τον Απρίλιο του 2007 και πρόκειται για Κυπριακή προσπάθεια της εταιρίας nqcontent. Δίνεται η δυνατότητα να εγκαταστήσετε το Jumptags Toolbar με το οποίο μπορείτε πιο γρήγορα κατευθείαν από τον browser σας να προσθέσετε bookmarks. Επίσης υπάρχει η δυνατότητα να κάνετε import τα bookmark σας από τον browser σας ή από το del.icio.us. Το Jumptag δεν είναι μόνο για bookmarks καθώς έχετε επιλογές να αποθηκεύετε επίσης Notes, HTML code, RSS feed, και Skype contacts.Τα collections είναι συλλογές με link που δημιουργούνται από έναν ή περισσότερους χρήστες. Οι συλλογές αυτές έχουν κοινό περιεχόμενο. Μπορείτε να επισκεφτείτε το δικό μου J-Space και να δείτε μερικά από τα public tags και collections μου.





Πλεονεκτήματα
1. Βρίσκουμε πληροφορίες για ένα συγκεκριμένο θέμα σε μία συλλογή
2. Μπορούμε να ανταλλάσσουμε τα tags με άλλους και να δημιουργήσουμε ομάδες αποθηκεμένων σελίδων τις οποίες μπορούν να διαχειριστούν και να μοιραστούν μεταξύ χρηστών εύκολα και γρήγορα.
3. Λόγω του ότι όλες οι ταξινομήσεις των πόρων γίνονται από τα πραγματικούς πρόσωπα ή τους ανθρώπους που καταλαβαίνουν το περιεχόμενο του πόρου οι αποθηκεμένες ιστοσελίδες είναι πιο στοχευμένες και πιο συγκεκριμένες. σε αντίθεση από τα προγραμματισμένα λογισμικά, τα οποία χρησιμοποιούν τον αλγόριθμο για να καθορίσουν την έννοια ενός ιδιαίτερου πόρου.
4. Μπορούμε να βρούμε και ιστοσελίδας σελιδοδεικτών που δεν μπορεί να είχαν ανιχνευτούν από τις μηχανές αναζήτησης.
5. Μπορούμε να δούμε την σημαντικότητα μιας αποθηκεμένης σελίδας ή ενός διαδικτυακού τόπου από τον αριθμό των ανθρώπων που έχουν επισκεφτεί αυτή τη σελίδα και από τα σχόλια και τη βαθμολογία που της έχουν δώσει.
6. Για τους χρήστες social bookmarking μπορεί να είναι χρήσιμο ως προς τον τρόπο πρόσβασης σε ένα σύνολο σελιδοδεικτών από τους διάφορους υπολογιστές
7. Μπορούμε να οργανώσουμε μεγάλους αριθμούς σελιδοδεικτών και τους σελιδοδείκτες μεριδίου με τις επαφές.
8. Είναι χρήσιμο για τις βιβλιοθήκες γιατί παρέχει εύκολο να παραχθούν οι κατάλογοι πληροφοριακών συνδέσεων .



Μειονεκτήματα
1. Δεν υπάρχει κανένα πρότυπο για τη δομή ετικετών και όλοι γράφουν όπως νομίζουν στις ετικέτες τους με αποτέλεσμα να υπάρχουν ασαφείς ετικέτες.
2. Κάποιοι μπορούν να βάλουν για ένα θέμα πολλές διάφορες ετικέτες ακόμα και άσχετες.
3. Λόγω των ορθογραφικών λαθών μπορούν οι άλλοι να μην βρουν το tag μας και η ίδια σελίδα μπορεί να διπλό-καταχωρηθεί με διαφορετικούς τρόπους, προκαλώντας διπλό-εγγραφές και σύγχυση.
4. Τα tags μπορούν να έχουν περισσότερες από μια σημασία
5. Δεν είναι ξεκάθαρα τα tags που είναι συνώνυμα και αντώνυμα με αποτέλεσμα την σύγχυση μας λόγω του ότι το tag γράφει ένα και το περιεχόμενο άλλο π.χ. γράφει happy και περιεχόμενο είναι για
6. Πολλοί χρήστες εκμεταλλεύονται τα Social Bookmarking sites χρησιμοποιόντας τα για προσωπικό τους όφελος ή όφελος πελατών τους. Παραπλανούνε με ψεύτικους τίτλους και λέξεις-κλειδιά τους επισκέπτες των Social Bookmarking sites με αποτέλεσμα οι χρήστες τις περισσότερες φορές να φεύγουν απογοητευμένοι από τις σελίδες που επισκέφτηκαν.
7. To Social bookmarking μπορεί να είναι ευαίσθητο στη δωροδοκία και τη συνεργασία λόγω της δημοσιότητας του.
8. Λόγω της δημοσιότητας του social bookmarking μερικοί χρήστες έχουν αρχίσει το ως εργαλείο για να χρησιμοποιήσουν για τη βελτιστοποίηση μηχανών SEO ή αναζήτησης για να καταστήσουν τη βαθμίδα ισόχωρου τους υψηλότερη. Δηλαδή να γίνουν πιο διάσημα τα websites τους.
9. Οι Spammers τους χρησιμοποιούν για να πολλαπλασιάσουν τις ετικέτες πολλές φορές με σκοπό την παραπλάνηση και εκμετάλλευση των ανυποψίαστων ανθρώπων.
10. Οι Spammers έχουν αρχίσει να χρησιμοποιούν πολλές δημοφιλείς ετικέτες, υποχρεώνοντας τους υπεύθυνους να ρυθμίσουν συνεχώς το σύστημα ασφαλείας τους για να υπερνικήσει τις καταχρήσεις.

Πηγές

4 σχόλια:

Elissavet είπε...

poli wraia auta pou egrayes gia to social bookmarking και τα tags. einai poli simantiko na iparxoun selidodeixtes gt se voithoun stin pio eukoli euresi autwn pou thes

stella_savvina! είπε...

opws ipe k i elissavet me ti xrisi tou social bookmarking einai pleon 8ema defteroleptwn na vris afto pou 8es k einai mia terstia efkolia pros tous ipolipous sinan8rwpous mas giati as min to ksexname: o xronos einai xrima!

molemou είπε...

KATARXIN TIN KALISPERA MOU APO TO PAGOMENO MONAXO:EGO NOMIZO OTI OTAN GNORIZOUME DISTIXISMENOUS ANROPOUS KAI META MPORESOUME KAI TOUS KANOUME NA GELASOUNE THA IMASTE AKOMA POIO XAROUMEI KAI EMEIS KAI AUTI:KAI PALI KALES GIORTES NA EXETE OLI SAS

Ver@ είπε...

Pragmati to kalitero pragma to opoio mporoume na xarisoume stous sinan8rwpous mas kai eidika tis giortes einai ena ali8ini xamogelo! Aplos to pio panw sxolio apoti katalava anaferete sto pio panw anartisi. Pantos euxaristo gia to sxolio kai xeretismata apo tin Kipro!Euxomai oloi na perasoun kala tis giortes!

Δημοσίευση σχολίου